انتقام آري يا خير؟(قسمت دوم)

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

جستجوگر

یافته ها در جستجو

    امکانات وب

    برچسب ها

    به نام خدا 


    (ادامه ي بحث قبلي در اقسام انتقام)


    3-انتقام مذموم و ناروا


    انتقام اگر برخاسته از تعصبهاى جاهلانه، دشمنيهاى ناروا و همراه با تجاوز و تعدى باشد ناروا و مذموم است، زيرا در اين انتقامها نه تنها حقى احقاق نشده و ظلمى برطرف نمى‌گردد، بلكه خود موجب تضييع حقوق ديگران و منشأ ظلم و فساد خواهد گشت. انتقامى كه در روايات(10) و كتب اخلاقى(11) از رذايل اخلاقى شمرده شده و مؤمنان از آن نهى شده‌اند همين قسم از انتقام است. قرآن كريم در آيات متعدد به برخى از اين‌گونه انتقامهاى ناروا اشاره كرده و انتقام گيرندگان را به‌شدت مذمت كرده است؛ از جمله به آيات 123 تا 126 سوره اعراف در موضوع انتقام فرعون از ساحران و  سوره بروج آيات 4 تا 10  درباره اصحاب اخدود و به سوره  يوسف آيه ي32  در مورد انتقام زليخا از يوسف  ونيز به سوره توبه آيه ي74 از انتقام يهود يا منافقين در مورد پيامبر(ص) ومسلمانان اشاره نمود.  


    عفو يا انتقام


    در صورتى كه ظلم و بدى متوجه حقوق عموم مردم  بوده و گرفتن انتقام موجب جلوگيرى از ظلم، فساد و ناامنى گردد، اسلام گرفتن انتقام را لازم دانسته و بر آن تأكيد كرده است؛ اما آنجا كه حقوق فردى در ميان است و گذشتن از انتقام ، مفسده‌اى در پى ندارد اسلام عفو را از انتقام بهترخوانده و كسانى را كه از حقوق خويش بگذرند مستحق پاداش و اجر الهى دانسته است: «وجَزاؤُا سَيِّئَة سَيِّئَةٌ مِثلُها فَمَن عَفا و اَصلَحَ فَاَجرُهُ عَلَى اللّهِ ... و لَمَن صَبَرَ و غَفَرَ اِنَّ ذلِكَ لَمِن عَزمِ الاُمور»( سوره شورى آيه ي 40 تا 43 و نيزسوره  نساء آيه ي 148 و 149).


    علاوه که اسلام نه تنها مؤمنان را به عفو و گذشت از حق خويش فرا خوانده، بلكه گامى فراتر نهاده و به مؤمنان سفارش مى‌كند كه بدى را با خوبى پاسخ دهند؛ نه با بدى:«لا تَستَوِى الحَسَنَةُ ولاَ السَّيِّئَةُ اِدفَع بِالَّتى هِىَ اَحسَنُ فَاِذا الَّذى بَينَكَ و بَينَهُ عَدوَةٌ كَاَنَّهُ ولِىٌّ حَميم» (سوره فصّلت آيه ي34)  لذا در رواياتى(12) پرشمار، مؤمنان به گذشت از حقوق شخصى خويش و نگرفتن انتقام فردي، ترغيب و تشويق شده‌اند.(13)


    پس طبق عرف قرآن وروايات(14) در باب کيفر دادن ومجازات نمودن  ظالمين ومفسدين براي حفظ وحراست وپاسداري از حرمت اسلام وحقوق امت اسلامي، هم مجوز انتقام داده شده و هم بر آن تأکيد شده است ؛ تا جائيکه هرگاه گروهي کمر به نابودي اساس دين  وهدم جامعه ي بشري ببندند و مدار طبيعي  وفطري عالم را دچار اختلال  نمايند  خداوند  خود ، متعهد شده تا به ياري مؤمنان آمده «کان حقاً علينا نصرُ المؤمنين»(سوره روم آيه ي 47)، توسط خليفه وجانشين به حقش،  با انتقام از ظالمين وغاصبين حقوق انسانهاي کامل ، بويژه سيد وسالار شهيدان  واصحاب مظلوم وباوفايش؛ جهان در مدار حقيقي خود واقع گردد؛  و الّا اگر خداوند داراي چنين انتقامي نباشد رويه اي  بر خلاف عدل وحکمت در پيش گرفته است و سبحان الله عمّا يصفون.


    پي نوشت:


     1-     عيون الحكم و المواعظ ،ص249؛ ميزان‌الحكمه، ج3، ص2687


    2-     معراج السعاده، ص 232؛ اخلاق از نظر همزيستى و ارزشهاى انسانى ، ص 320


    3-      اصول الكافى، ج2، ص 107 ـ 112؛ وسائل‌الشيعه، ج 12، ص 169، 172؛ صحيح مسلم بشرح النووى ، ج 16، ص 141 .


    4-      دايرةالمعارف قرآن کريم ، مرکز فرهنگ ومعارف قرآن ، ج 4 ذيل واژه انتقام.


    5-      بر خلاف عرف فارسي که کلمه ي انتقام به معناي «تلافي کردن توأم با کينه جويي وعدم گذشت»است . تفسير نمونه ، مکارم شيرازي،ج10 ص 384 ذيل آيه ي «ان الله عزيز ذوانتقام».  

    نویسنده : بازدید : 4 تاريخ : دوشنبه 3 آبان 1395 ساعت: 2:11
    برچسب‌ها :
    اخبار و رسانه هاهنر و ادبیاترایانه و اینترنتعلم و فن آوریتجارت و اقتصاداندیشه و مذهبفوتو بلاگوبلاگ و وبلاگ نویسیفرهنگ و تاریخجامعه و سیاستورزشسرگرمی و طنزشخصیخانواده و زندگیسفر و توریسمفارسی زبان در دیگر کشورها